Opony asymetryczne niekierunkowe - problem



Wiele osób pyta czy to normalne, że po założeniu kół asymetrycznych koła z prawej strony nie zgadzają się z kołami z lewej strony bieżnikiem.

Po dokładnym zapoznaniu się z tematem i prześledzeniu na forach motoryzacyjnych wszelkich informacji na ten temat stwierdzam - że jest to prawidłowe, a samochód w takim wypadku jedzie jak najbardziej prawidłowo.

Zaciekawił mnie ten problem, głównie ze względu na to, że dopatrzyłem się nieprawidłowości w oponach w moim samochodzie - były założone na felgę wszystkie jednakowo - co okazało się dużym błędem popełnionym przez zakład wulkanizacyjny !

Są także opony asymetryczne kierunkowe, gdzie bierznik z lewej strony zgadza się z bieżnikiem z prawej strony, gdzie różni się tylko symetrią, lecz na chwilę obecną jest to rzadkość


Prawidło założone opony asymetryczne niekierunkowe



opony-asymetryczne-jak-zalozyc
Opony Asymetryczne - prawidłowe założenie






opony asymetryczne - przykład
Przykład bieżnika asymetrycznego niekierunkowego



Wiele zależy od rodzaju montowanej opony. To znaczy czy wulkanizator montuje oponę symetryczną, asymetryczną czy też oponę kierunkową. Montując oponę symetryczną możemy ją zamontować dowolnie względem felgi, gdyż jej bieżnik spełni swoje zadania w dowolnej pozycji. Plusem koła na którym jest zamontowana opona symetryczna jest to że możemy je przykręcić w dowolnej pozycji do samochodu ( w tym przypadku możemy np: koło z lewego przodu przykręcić na prawy tył).

W momencie montowania opon asymetrycznych kierunkowych należy zwrócić uwagę czy dwie opony są zamontowane w lewym kierunku, a dwie w prawym kierunku. Takie koła możemy zamieniać tylko przód tył. W momencie gdy sami przykręcamy sobie koła z oponami kierunkowymi musimy zwrócić uwagę na to, aby jodełka bieżnika wskazywała kierunek jazdy. Najczęściej na bokach opon kierunkowych są ,,narysowane” strzałki. Należy zwrócić uwagę aby strzałka wskazywała kierunek jazdy samochodu.
Natomiast opony asymetryczne niekierunkowe muszą być w odpowiedni sposób zamontowane względem felgi. Na oponach asymetrycznych widnieją napisy Inside i Outside. Montując oponę asymetryczną napis Outside musi znajdować się po zewnętrznej stronie takiej opony. Opony asymetryczne (podobnie do opon symetrycznych) można zamontować na dowolnej pozycji w pojeździe. Montując opony należy również zwrócić szczególna uwagę na stan zaworków, aby nie okazało się że opona za kilka set złoty została uszkodzona z powodu złego stanu zaworu, którym uchodziło powietrze.


źródło: http://blog.8opon.pl/tag/montaz-opon-kierunkowych/




Porównanie różnych rodzajów opon - opon symetrycznych, asymetrycznych i kierunkowych


plusy i minusy rodzai opon
Plusy i minusy opon symetrycznych, opon asymetrycznych i opon kierunkowych



Komentarze

  1. "W momencie montowania opon kierunkowych należy zwrócić uwagę czy dwie opony są zamontowane w lewym kierunku, a dwie w prawym kierunku. Takie koła możemy zamieniać tylko przód tył."
    Kolego zastanów się... To co napisałeś tyczy się opon asymetrycznych kierunkowych a nie zwykłych kierunkowych; zwykłą opone kierunkową możesz przekładać na które koło chcesz z zachowaniem tylko kierunku, jeśli masz natomiast asymetryczne kierunkowe to masz w komplecie czterech opon dwie pary które są wymienne między sobą tylko przód-tył, i to jeszcze pod warunkiem że kompletu nie stanowi dwie węższe z przodu i dwie szersze z tyłu, bo wtedy już nic nie zamienisz bo masz 4 różne opony...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To raczej Ty się zastanów. "Takie koła możemy zamieniać tylko przód tył." to jest absolutnie poprawne zdanie. Koła, czyli felga z oponą można zamieniać tylko przód-tył. Nikt tu nie pisze o przekładaniu opon z felgi na felgę.

      Usuń
  2. Zgadzam się wystąpiła literówka, chodziło mi oczywiście o te opony które są w temacie czyli asymetryczne niekierunkowe. Już dopisałem. dzięki

    OdpowiedzUsuń
  3. No nadal nie jest dobrze. Asymetryczne niekierunkowe możesz zakładać gdzie chcesz pod jednym warunkiem że wszystkie mają 'outside' na zewnątrz felgi, opona taka może iść na każde z 4 kół i nawet koła możesz zmieniać dowolnie. Z kierunkowymi zwykłymi jest to samo, tzn możesz je zakładać gdzie chcesz, z tą jedynie różnicą że żeby przenieśc opony z lewej strony na prawą i na odwrót musisz je przełożyć na felgach żeby zachować kierunek. Natomiast to co napisałeś nie tyczy się ani opon kierunkowych jak w pierwszej wersji ani asymetrycznych niekierunkowych jak w drugiej wersji ale asymetrycznych KIERUNKOWYCH gdzie występują dwie opony lewe i dwie prawe i je jedynie możesz przekładać przód-tył jak napisałeś, ale nigdy strona lewa-prawa (i to pod warunkiem że wszystkie opony są jednego rozmiaru a nie jak czesto w autach sportowych gdzie tył jest szerszy; wtedy nic nie można zamienić).

    OdpowiedzUsuń
  4. Zeby rozwiac wasze dywagacje - sa 3 podkreslam 3 rodzaje opon...
    1/symetryczne 2/kierunkowe 3/asymetryczne
    Symetryczne wiadomo - pełna dowolnosc w montowaniu,przekładaniu etc etc...
    Kierunkowe - montujemy kierunkiem/strzałka do przodu (do kierunku jazdy) - mamy 2 lewe i 2 prawe - ktore po przemontowaniu moga zamienic sie na feldze i stronie i lewe beda prawymi ,a prawe lewymi - czyli tez dowolnosc - pamietajac o kierunku jazdy...
    I asymetryczne... zawsze INSiDE na stronie niewidzialnej WEW i OUTSiDE na stronie widzialnej ZEW - po poprawnym zamontowaniu - pełna dowolnosc zamiany koł na aucie ...

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolego od "rozwiewania dywagacji" gdybyś przeczytał ze zrozumieniem wszystkie wpisy powyżej nie powielałbyś tego co zostało napisane jednocześnie w swoim "podkreśleniu" pomijając czwarty rodzaj opon czyli asymetryczne kierunkowe. Że nie słyszałeś o takich to nie znaczy że ich nie ma, przykład Nokian NRZi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale się pomotaliście. Opony:
    Symetryczne-kierunkowe i niekierunkowe. To już dwie opcje. Opony asymetryczne niekierunkowe i rzadsze kierunkowe L.P. to kolejne dwie opcje. Czyli 4 rodzaje. Pierwsze zmieniamy tył przód lub obracamy na felgach by zmienić dowolnie. Drugie zmieniamy jak chcemy. Trzecie zmieniamy dowolnie i nie wolno ich na felgach obracać tak jak czwartej opcji których dodatkowo nie można zmieniać stronami bo są prawe i lewe. Ale to rzadki rodzaj i raczej dla pseudosportowców drogowych . Ja preferuję asymetryki niekierunkowe z małą asymetrią ,bo jakoś nie mogę się przekonać np przy wyraźnych jodełkach że jedna strona jedzie pod włos, a druga odwrotnie. Natomiast na pewno zakręty i łuki to jest dzięki asymetri magia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bez flaszki ....nie rozbieriosz.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobre opony samochodowe? Tylko w ofercie sklepu www.hydro-crane.pl!

    OdpowiedzUsuń
  9. W sumie ja się na samym ogumieniu nie znam, ale jestem zdania, że bardzo dobrze jest mieć zaufany serwis wulkanizacyjny. Właśnie dlatego ja za każdym razem jeżdżę do https://euro-wulkan.pl/ i jestem zdania, że jest to bardzo ważna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie ja się za bardzo na tych sprawach nie znam więc również ciężko jest mi cokolwiek na ten temat powiedzieć. Dla mnie bardzo ważnym jest to aby moje auto było po prostu sprawne. Wiem, że zawsze na trasie mogę liczyć na pomoc drogową https://pomoc-drogowa-katowice.pl/ z której usług już nawet korzystałem.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nieprawidłowe doważenie kół w samochodzie powoduje dyskomfort podczas jazdy, ale przede wszystkim może być także bardzo niebezpieczne dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Warto naprawić ten problem w profesjonalnym warsztacie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie dlatego każdemu z nas na pewno powinno zależeć na tym aby również wiedzieć gzie ewentualnie warto serwisować jest nasze auto. Ja jestem bardzo zadowolona z obsługi w https://autokorbas.pl/ więc to miejsce każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszyscy kierowcy wiedzą, że awaria samochodu może zdarzyć się w najmniej oczekiwanym momencie. Właśnie w takich sytuacjach nieoceniona staje się profesjonalna pomoc drogowa. Na stronie https://wawa-hol.pl/ znajdziecie Państwo szeroki zakres usług, które pomogą wrócić na drogę. Firma oferuje holowanie, naprawy na miejscu, a także pomoc w przypadku awarii akumulatora. Bez względu na problem, z którym się Państwo zmagacie, pomoc drogowa jest zawsze gotowa do działania.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wybór odpowiedniej firmy transportowej to nie lada wyzwanie. Wiele zależy od specyfiki przewożonych towarów, odległości, a także od terminów realizacji. Jeżeli szukasz firmy, która sprosta tym wyzwaniom, zapraszam na stronę https://transport-gdansk.pl/. Znajdziesz tam ofertę firmy, która z pewnością spełni Twoje oczekiwania.

    OdpowiedzUsuń
  15. Uważam, że warto poczytać więcej o firmie Technotop. To zarówno salon samochodowy - jak i Lublin serwis Mitsubishi: https://technotop.pl/mitsubishi/serwis-mitsubishi/ . Sądzę, że ich oferta może przypaść Wam do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  16. W sytuacji, gdy wasz samochód odmówi posłuszeństwa na drodze, kluczowe jest, aby szybko uzyskać pomoc. https://kuta-autoserwis.pl/ oferuje usługi holowania i naprawy pojazdów, które są dostępne 24 godziny na dobę. Ich zespół składa się z doświadczonych mechaników, którzy potrafią efektywnie diagnozować i rozwiązywać problemy, co jest nieocenione, gdy stoisz na poboczu drogi.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz